Η Αεροπορία Στρατού τη δεκαετία που μας πέρασε βρέθηκε σε μια περίεργη κατάσταση. Τα AH-64DHA, μετά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπισαν στην αρχή, τελικά παραλήφθησαν, αλλά είχαν αρκετά ατυχήματα. Τα ΑΗ-64Α+ άρχισαν να επιδεικνύουν χαμηλές διαθεσιμότητες, τα UH-1H παρέμειναν … ως είχαν, τα ΝΗ-90 δεν παραδόθηκαν όλα, τα CH-47DG τα “λιώσαμε” στις αεροδιακομιδές και στις αεροπυροσβέσεις. Η Αεροπορία Στρατού άρχισε να έχει διαρροή στελεχών και πτώση διαθεσιμοτήτων. Αλλά κανείς πάλι δεν στεναχωρήθηκε, γιατί να μην το “ρισκάρουμε”;
Η κατάσταση άλλαξε προς το καλύτερο, με την παραχώρηση από τις ΗΠΑ ενός μεγάλου αριθμού OH-58D Kiowa Warrior. Τα μικρά ελικόπτερα θα αναλάμβαναν ρόλους που μέχρι σήμερα είχαν τα ΑΗ-64Α+, επιθετική αναγνώριση, κρούση, κοκ. 36 ελικόπτερα θα μπουν σε κανονική υπηρεσία δίπλα στα ΑΗ-64Α+, τα υπόλοιπα είτε θα γίνουν εκπαιδευτικά, είτε θα διαλυθούν για ανταλλακτικά. Η παραχώρηση ενός τεράστιου όγκου ανταλλακτικών από τον US Army προς την Ελλάδα έχει εξασφαλίσει το Follow On Support που τόσο έχει ανάγκη ο Ελληνικός Στρατός.
Το πρόβλημα όμως παραμένει για την Αεροπορία Στρατού. Το UH-1H παραμένει το κύριο ελικόπτερο (!), και το ΑΗ-64Α+ το κύριο επιθετικό ελικόπτερο. Ακόμη κι αν παραλάβουμε τα ανταλλακτικά από τα ΗΑΕ, απλά θα βελτιώσουμε τις διαθεσιμότητες ενός επιθετικού ελικοπτέρου που δύσκολα μπορεί να εκμεταλλευτεί το μέγιστο βεληνεκές του βασικού του όπλου το βράδυ. Επίσης, το UH-1H είναι πλέον παλιό. Τι να κάνουμε, ενώ θα μπορούσαμε ίσως να το είχαμε εκσυγχρονίσει στη δεκαετία του ’90, δεν το κάναμε ποτέ. Και ποτέ δεν πήγαμε στην επόμενη γενιά, UH-60A/L. Η ΑΣ χρειάζεται λοιπόν 20 καινούργια επιθετικά ελικόπτερα (τα ΑΗ-64Α+ για να εκσυγχρονιστούν στο πρότυπο -Ε θα κοστίσουν όσο το 90% του κόστους του -Ε), καθώς και 40 με 80 μέσα μεταφορικά ελικόπτερα. Φανταζόμαστε πως κανείς δεν πιστεύει πως τα ΝΗ-90 θα μπορέσουν ποτέ να αντικαταστήσουν τα UH-1H, ειδικά με το τεράστιο κόστος ανά ώρα πτήσης που έχει.
Το σημερινό Think Out Of The Box, προτείνει την αντικατάσταση των ΑΗ-64Α+ είτε με αμερικανικά UH-60M Armed BlackHawk, είτε με τα ευρωπαϊκά Η-145Μ. Αν και τα δυο ελικόπτερα δεν είναι συγκρίσιμα από πλευράς μεγέθους, εντούτοις έχουν ένα κοινά χαρακτηριστικά. Εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης (για το UH-60M το κόστος είναι μόλις 2.500 δολάρια), και ικανότητα επιθετικής κρούσης. Θα ξαναπούμε, πως ενώ τα ξενίσει η αναφορά σε δυο διαφορετικές κατηγορίες ελικοπτέρων, εντούτοις έχουμε το λόγο που το κάνουμε. Χοντρικά, για να εξηγήσουμε τις δυο διαφορετικές κατηγορίες, πρέπει να πούμε πως το UH-60M έχει μέγιστο βάρος απογείωσης τα 9.800 κιλά, και το H-145M τα 3.800 κιλά. Αλλά η λογική μας είναι άλλη. Θέλουμε ένα Multi-Mission ελικόπτερο, που θα μπορούσε να εκτελέσει αποστολές κρούσης με κατευθυνόμερα όπλα, και ταυτόχρονα να μπορεί να μεταφέρει φορτίο, είτε οπλισμένους στρατιώτες, είτε να εκτελέσει αποστολές MEDEVAC.
Πηγή: https://www.ptisidiastima.com/thinkoutoftah-64-uh-1h-huey/