Το σύστημα 9Κ33 “OSA” (ΝΑΤΟ report. name: SA-8 “Gecko”) είναι το πρώτο αντι-αεροπορικό σύστημα που κατασκευάστηκε συνδυάζοντας Α/Α πυραύλους, ραντάρ έρευνας, ραντάρ κατεύθυνσης και ηλεκτρονικά επικοινωνίας και ανάλυσης όλα σε ένα όχημα φορέα. Εμφανίστηκε στη Σοβιετική Ένωση στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και εξόπλισε την ΕΣΣΔ και τους δορυφόρους της σε μεγάλους αριθμούς συμπληρώνοντας το επίσης επιτυχημένο Α/Α όχημα υψηλής κινητικότητας ZSU-23-4 “Shilka”.
Τα δύο συστήματα ήταν μέρος του “Big Seven”, όπως ήταν η περιγραφή του ΝΑΤΟ για τα βασικά συστήματα των σοβιετικών μηχανοκίνητων σχηματισμών. Περί τα 1,200 οχήματα “OSA” κατασκευάστηκαν και 18 χρήστες τα διατηρούν ακόμη σε χρήση, μεταξύ τους και η Ελλάδα, η οποία παρέλαβε 12 οχήματα μετά τη διάλυση του στρατού της πρώην Ανατ. Γερμανίας και επιπλέον 27 οχήματα από τη Ρωσία.
Βετεράνος 8 τουλάχιστον πολέμων, από τον πόλεμο Ιράν-Ιράκ μέχρι τη σύγκρουση στη Λιβύη και στη Συρία, το σύστημα αν και παλιό εξακολουθεί να αποτελεί υπολογίσιμη απειλή και είναι μεταξύ των στόχων προτεραιότητας σε μια αεροπορική εκστρατεία αποδεικνύοντας την αξία του. Μετά από 50 χρόνια υπηρεσίας, η Πολωνία παρουσίασε ένα πακέτο αναβάθμισης για τα δικά της 9Κ33 και 9A33BM OSA-P “Żądło“.
O πύραυλος IRIS-T χρησιμοποιείται από την ελληνική Πολεμική Αεροπορία στην έκδοση αέρος-αέρος και ελληνικές βιομηχανίες εμπλέκονται στην παραγωγή του. Στην έκδοση SLS έχει ήδη τύχει της επιλογής της Νορβηγίας και της Σουηδίας για την αντικατάσταση των RBS 70 και την πλαισίωση του δικτύου NASAMS, στην πρώτη επί οχήματος Μ-113 με επιμήκυνση του σκάφους και στη δεύτερη εκτοξευόμενο από έκδοχο του “εθνικού” οχήματος Bv-410…
Πηγή: https://www.ptisidiastima.com/upgrading-asden-aa-firepower/