Goal Consulting
Strategy & Innovation

Geopolitics & 3-D Negotiations
in Action

Nikos Chatzis

Οι Ισραηλινοί αντίθετα, ήθελαν την αναβάθμιση των ΑΗ-64Α+ σε AH-64D. Το θέμα είναι πως επί Ομπάμα, οι σχέσεις ΗΠΑ-Ισραήλ πέρασαν από πολλά “δύσκολα” στάδια, και μεταξύ άλλων ενεργειών, οι ΗΠΑ πάγωσαν την παράδοση 6 AH-64D στο Ισραήλ. Τότε οι Ισραηλινοί έκαναν κάτι πολύ έξυπνο, που τελικά μάλλον έχει μεγαλύτερη αξία για αυτούς. Αν το δούμε μακροσκοπικά, οι Αμερικανοί την “πάτησαν”, όπως την “πάτησαν” οι Γάλλοι με το Mirage III, όταν οι Ισραηλινοί αναγκάστηκαν και έφτιαξαν το Kfir. Ας δούμε τι έκαναν οι Ισραηλινοί στην περίπτωση των Apache.

Καταρχάς, αγόρασαν όλα τα κρίσιμα αποθέματα ανταλλακτικών AH-64A υπήρχαν στις ΗΠΑ, όταν ο Αμερικανικός Στρατός και η Boeing αποφάσισαν να σταματήσουν την υποστήριξη των ΑΗ-64Α. “Σταματώ την υποστήριξη” σημαίνει πως το προϊόν, ΑΗ-64Α, δεν υποστηρίζεται πλέον από τον κατασκευαστή. Αυτό σημαίνει πως ο χρήστης έχει την ευθύνη να βρει ανταλλακτικά, και ο κατασκευαστής δεν υποχρεούται να διαθέτει ανταλλακτικά, ανεξαρτήτως κόστους. Άρα, όσοι κρατήσαν σε υπηρεσία τα ΑΗ-64Α μετά το 2013 το κάνουν με δική τους ευθύνη.

Τι έκαναν οι Ισραηλινοί λοιπόν, αφού εξασφάλισαν ανταλλακτικά; φρόντισαν να βελτιώσουν τα avionics της έκδοσης Α, κοντά στο επίπεδο αυτών της έκδοσης -D. Προφανώς, άλλαξαν όλα τα υπολογιστικά συστήματα, με νεότερα, ικανότερα και με μεγαλύτερη αξιοπιστία. Πιστεύεται πως έχει τοποθετηθεί νέος υπολογιστής αποστολής ισραηλινής κατασκευής, ενώ έχει αλλαχτεί και το το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Το ότι έχουν σύστημα ECM τα ΑΗ-64Α+, δεν σημαίνει πως είναι και σύγχρονο πλέον. Μπορεί να ήταν εξαιρετικό πριν 30 χρόνια στον Πόλεμο του Κόλπου, αλλά πλέον τα δεδομένα έχουν αλλάξει.

Το καλό με το ΑΗ-64Α+ είναι πως το ελικόπτερο μπορεί να δεχτεί αλλαγές στον ηλεκτρονικό του εξοπλισμό χωρίς να έχει πρόβλημα με την ασφάλεια πτήσεων.
Το πρόβλημα υποστήριξης και επιστροφής σε υψηλή διαθεσιμότητας, θα το λύσει ο Ελληνικός Στρατός με τα ανταλλακτικά που θα αποκτήσουμε από τα ΗΑΕ.
Το βασικό πρόβλημα των -Α σε σχέση με τα -D αλλά και τα -Ε, είναι το χαμηλής απόδοσης σκοπευτικό (Ε/Ο). Δυστυχώς, ειδικά το βράδυ, δεν μπορεί να αξιοποιήσει το βεληνεκές του Hellfire, ενώ φυσικά έχει θέματα με την αξιοπιστία του. Επίσης, ο AGM-114 Hellfire, ήταν κάποτε εξαιρετικός, αλλά σήμερα αναγκάζει τα ελικόπτερα να εκτεθούν στο αντιαεροπορικό πυρ. Οι Ισραηλινοί φαίνεται πως έχουν λύσει όλα τα παραπάνω προβλήματα, ενώ έχουν κάνει το ελικόπτερο φορέα του εξαιρετικού πυραύλου SPIKE NLOS. Με δυνατότητα πλήγματος στόχων σε ακτίνα που ξεπερνά τα 30 χιλιόμετρα, το ελικόπτερο έχει γίνει ένας φονιάς γιγάντων, καθώς οι SPIKE NLOS μπορούν να χτυπήσουν στόχους πολύ μακρυά από την πρώτη γραμμή, καταστρέφοντας αυτοκινούμενα Α/Α συστήματα, ρουκετοβόλα, άρματα μάχης, και βγάζοντας εκτός μάχης από συστήματα S-400, κέντρα διοίκησης, ραντάρ αεράμυνας, μέχρι φρεγάτες με πλήγματα σε καίρια συστήματα (ραντάρ, εκτοξευτές).
Πηγή: https://www.ptisidiastima.com/ah-64a/