Οι χθεσινές εξαγγελίες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη επιβεβαίωσαν κάποιες από τις πληροφορίες που υπήρχαν το τελευταίο χρονικό διάστημα, όπως αυτές για τα μαχητικά Rafale,αλλά άφησαν προς το παρόν αναπάντητα πολλά ερωτήματα και δημιούργησαν άλλα.
Αναφορικά με τα Rafale, οι πληροφορίες μας λένε ότι το επικρατέστερο σενάριο θα περιστρέφεται γύρω από την προμήθεια 12 αεροσκαφών από τα αποθέματα της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας και 6 νεοκατασκευασμένων μονάδων. Η επιλογή αυτή εξυπηρετεί την δυνατότητα ταχείας συγκρότησης μιας Μοίρας Rafale, κατά τα φαινόμενα μέσω μετάπτωσης της 332Μ στην 114ΠΜ, όσο όμως και στη συμπίεση του τελικού κόστους στο οποίο θα κινηθεί η ελληνική αγορά.
Με συντονισμένες προσπάθειες Armee de l’Air και ΠΑ θα ήταν δυνατή η μετεκπαίδευση χειριστών και τεχνικών και δημιουργία υποδομών ώστε η ελληνική Μοίρα Rafale να αποκτήσει αρχική επιχειρησιακή ικανότητα (δηλαδή να διεξάγει κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων) με 12 αεροσκάφη τόσο σύντομα όσο ένα χρόνο από σήμερα. Η ικανότητα αυτή θα ολοκληρωθεί σταδιακά, στη συνέχεια, για πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα, ενώ θα προστεθούν τελικά και τα 6 αεροσκάφη νέας κατασκευής.
Η απόκτηση αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας από τη Μοίρα Rafale, θα οδηγήσει σε αποδέσμευση των υπαρχόντων Mirage 2000EGM/BGM, για τα οποία υπάρχει η πληροφορία ότι –στο πλαίσιο του συνολικού «πακέτου» της προμήθειας- θα εξαγοραστούν από την κατασκευάστρια εταιρία Dassault Aviation. Η αξία των 30χρονων αυτών μαχητικών (που δεν έχουν υποστεί κάποιο ουσιαστικό εκσυγχρονισμό ώστε να επεκταθεί το όριο ζωής τους) έχουν μικρή μεταπολιτική αξία, εάν το επιχειρούσε η ίδια η ΠΑ. Για την κατασκευάστρια εταιρία όμως θα αποτελέσει απόθεμα, το οποίο μετά από εκσυγχρονισμό, θα μπορούσε να διατεθεί σε κάποιο πελάτη.
Ενδιαφέρον θα έχει η επιλογή των μεταχειρισμένων μαχητικών από τα γαλλικά αποθέματα. Ως γνωστόν η Γαλλική Αεροπορία, άρχισε να παραλαμβάνει Rafale σημαντικά αργότερα από το Γαλλικό Ναυτικό, από το καλοκαίρι του 2006. Τα αρχικά αυτά μαχητικά έφεραν το ραντάρ PESA (Passive Electronic Scanning Array) RBE2, ένα ενδιάμεσο υποσύστημα έναντι του RBE2 ΑΑ AESA (Active Electronic Scanning Array) με πλήρη διαμόρφωση στοιχειοκεραίας ενεργητικής ηλεκτρονικής σάρωσης. Οι δυο εκδόσεις έχουν διαφορές επιδόσεων, με το PESA RBE2, να υπολείπεται σημαντικά σε εμβέλεια αποκάλυψης/ιχνηλάτησης στόχων και πιθανότατα και σε διαμορφώσεις λειτουργίας.
Από όσο είναι γνωστό αυτά τα (27) αρχικά αεροσκάφη, για λόγους κόστους δεν αναβαθμίστηκαν ποτέ στο πλήρες πρότυπο με το RBE2 ΑΑ, το οποίο άρχισε να μπαίνει σε υπηρεσία από το 2012-2013. Πιστεύεται ότι τα αεροπλάνα με το ραντάρ PESA (αλλά ίσως και άλλες ελλείψεις έναντι των μεταγενέστερων) έχουν προσφερθεί κατά καιρούς σε διάφορους διαγωνισμούς αεροποριών για νέα μαχητικά αεροσκάφη, όπου οι προϋπολογισμοί είναι περιορισμένοι, όπως αυτός που «τρέχει» την περίοδο αυτή στην Κροατία.
Είναι άγνωστο εάν ελληνική προμήθεια αφορά κάποια από αυτά τα αρχικά αεροσκάφη, αν και κάτι τέτοιο θα αποτελούσε κακή επιλογή με δυσμενή αποτελέσματα για την ΠΑ, αφού εκτός των υποδεέστερων ικανοτήτων θα δημιουργούσε έναν ανομοιογενή στόλο Rafale στους κόλπους μιας Μοίρας. Πληροφορίες στη διεθνή βιβλιογραφία υποστηρίζουν βέβαια ότι η αναβάθμιση του PESA RBE2 σε RBE2 AA, είναι εφικτή με την αντικατάσταση κάποιων μεγάλων συγκροτημάτων του. Το κόστος όμως ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι άγνωστο.
Πηγή: https://www.ptisidiastima.com/rafale-first-analysis/