Οι παλιοί μας αναγνώστες θα θυμούνται τα “άγχη” του 2016, 2017 και 2018. Η Τουρκία έστελνε πιλότους στις ΗΠΑ για να εκπαιδευτούν στα F-35A, αποφάσιζε τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 30, ενώ ξεκινούσε και την σχεδίαση του TF-X. Φυσικά το πλέον επίφοβο πρόγραμμα ήταν το F-35A, που ακόμη και στα επίπεδα της αρχικής παραγγελίας, των 30 αεροσκαφών, θα προκαλούσε αρκετά προβλήματα στην Άμυνα της Χώρας μας.
Αν είχαμε ξεκινήσει νωρίτερα, κάπου το 2015 τέλη ή και 2016, πριν δηλαδή ή και μαζί με την Ταϊβάν, σήμερα θα είχαμε αρκετά F-16V με ότι σήμαινε αυτό για την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο.
Δυστυχώς, μετά τις παλινωδίες της πολιτικής ηγεσίας μεταξύ των … F-15, και άλλα ρηξικέλευθων λύσεων, η ΠΑ μπήκε στον “αστερισμό” των F-16V.
Όλοι μας αναπνεύσαμε ανακουφισμένοι, κάλλιο αργά παρά ποτέ. 84 μαχητικά F-16V, με ένα ικανότατο ραντάρ AESA, συνδεδεμένα μεταξύ τους, αλλά και με το σύστημα αεράμυνας και τα ιπτάμενα ραντάρ, με Link 16. Κι όλα αυτά, με πραγματικό κόστος κοντά στο 1 δις δολάρια. Not bad!
Τώρα, η επένδυση στα F-16V έχουμε γράψει πως δεν θα μείνει απλά στον εκσυγχρονισμό.
Η ΠΑ έχει σχεδιάσει να προσθέσει σύγχρονα όπλα (από ΗΠΑ ή/και Ισραήλ), σύγχρονα ατρακτίδια (SNIPER XT ή αντίστοιχο), ενώ η LM έχει προτείνει τεχνική λύση για το ASPIS II.
Η τεχνική λύση, όπως έχουμε γράψει, θα δοκιμαστεί στο πρωτότυπο, όταν αυτό πετάξει στις ΗΠΑ και μπει σε ειδικό ανηχοϊκό θάλαμο.
Μετά από τα αποτελέσματα των δοκιμών, θα ξέρουμε ΑΝ θα υπάρχει κάποια μείωση της απόδοσης, ή κάποιοι περιορισμοί.
Όσα γράφονται πριν από αυτό είναι τελείως ανυπόστατα. Ούτε “τινάζεται στον αέρα το πρόγραμμα”, ούτε “η LM θέλει να μας πάρει τα λεφτά”.
Τώρα, το θέμα μας είναι, “μετά τα F-16V, τι;”. Πριν πουν κάποιοι “F-35A, τι άλλο;” θα πρέπει να δούμε το θέμα λίγο πιο “σφαιρικά”. Η ΠΑ δεν θέλει απλά ένα “υπερόπλο” που θα είναι το μαγικό “κλειδί” για όλα τα προβλήματα. Θέλει να συνεχίσει να υπάρχει και στις επόμενες δεκαετίες, και να μην “την πατήσει” όπως το ΠΝ, που έχει μείνει με παλαιά πλοία και δεν μπορεί πλέον να τα αντικαταστήσει, ενώ σε λίγα χρόνια δεν θα μπορεί να βγάζει και τις αποστολές που πρέπει. Όπως έχουμε ξαναγράψει, η αγορά μιας Μοίρας F-35A από την Ελλάδα σήμερα, θα θέσει σε κίνδυνο το μέλλον της ΠΑ, καθώς θα εγκαταλειφθούν άλλα καίρια προγράμματα. Ποια θα ήταν αυτά;
Καταρχάς, το πρώτο πρόγραμμα που θα πρέπει να τρέξει, κι από όσο ξέρουμε, θα τρέξει, είναι ο εκσυγχρονισμός των F-16C/D Block 50 σε Block 70. Η ΠΑ έχει στο σχεδιασμό της τον εκσυγχρονισμό των Block 50 σε Block 50+Adv, αλλά τελικά μάλλον προκρίνεται ένα σενάριο μετατροπής σε Block 70 αλλά χωρίς κάποια ακριβά υποσυστήματα για αρχή (όπως για παράδειγμα το ραντάρ AESA). Αλλά στον σχεδιασμό της είναι η μετατροπή των αεροσκαφών σε F-16V…
Πηγή: https://www.ptisidiastima.com/%ce%bc%ce%b5%cf%84%ce%b1-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%b5%ce%ba%cf%83%cf%85%ce%b3%cf%87%cf%81%ce%bf%ce%bd%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c-%cf%84%cf%89%ce%bd-f-16c-d-%cf%83%ce%b5-f-16v-%cf%84%ce%b9-%cf%80%ce%bf/