Goal Consulting
Strategy & Innovation

Geopolitics & 3-D Negotiations
in Action

Nikos Chatzis

Πληροφορίες που έχουμε από αμερικανικής πλευράς, αναφέρουν πως πράγματι Ελλάδα και ΗΠΑ εξετάζουν διάφορες λύσεις, που θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να δώσουν λύσεις στο χρονίζον πρόβλημα της παλαιότητας των πλοίων του Πολεμικού μας Ναυτικού.

Μιλάμε για την περίφημη “ενδιάμεση” λύση, που θα επιτρέψει στο ΠΝ να αποσύρει τις 3 μη εκσυγχρονισμένες S, και έτσι θα γεφυρώσει το “χάσμα” μεταξύ της έλευσης των Belh@rra (και των European Patrol Corvette πιθανότατα), όταν κι αν έρθουν στην Ελλάδα.

Ένα από τα σημαντικότερα θέματα που έχει πέσει στο τραπέζι, είναι και το ενδεχόμενο της παραχώρησης των 4 πλοίων LCS, των 2 κλάσης Freedom, και των 2 κλάσης Independence. Όπως έχουμε ξαναγράψει, τα πλοία αυτά, θα σταματήσουν πιθανότατα να χρηματοδοτούνται από το 2021, και το USN σκοπεύει να τις αποσύρει.

Θα μπορούσαν λοιπόν, με τις απαιτούμενες διαδικασίες, να αποτελέσουν μια προσωρινή λύση για το ΠΝ, με την προϋπόθεση να τοποθετήσουμε στη θέση ενός πυροβόλου Bushmaster, έναν 8πλό εκτοξευτή Mk41. Απλά όπως θα δούμε, η λύση αυτή δεν θα είναι και γρήγορη.

Τα πλοία αυτά είναι τα πρώτα των δυο κλάσεων, πάνω στα οποία έχει μάθει το USN και τα στελέχη του, πως να τα χρησιμοποιεί, πως να τα συντηρεί και να λύνει -πάμπολλα- προβλήματα. Συνεπώς, θα χρειαστούν αρκετά χρήματα για την αξιοποίησή τους, χωρίς να υπολογίσουμε τις ανάγκες για την τοποθέτηση των Mk41 και των ESSM.

Επίσης, δεν είναι σίγουρο πως το USN θα τα αποδεσμεύσει άμεσα, άρα δεν είναι σίγουρο πως μπορούν να παίξουν το ρόλο της ενδιάμεσης λύσης.

Άλλωστε, δεν είναι απολύτως σίγουρο πως το Κονγκρέσο θα εγκρίνει την απόσυρση πλοίων ελαχίστων ετών, επειδή απλά και μόνο το είπε το USN. Πολλές φορές στο παρελθόν, οι γερουσιαστές έχουν αρνηθεί προτάσεις του Ναυτικού. Βέβαια, αν η απόσυρση των πλοίων συνδυαζόταν με παραχώρηση στην Ελλάδα, τότε ίσως η κατάσταση άλλαζε.

Πάγια άποψη της αμερικανικής πλευράς είναι η εμπλοκή της Ελλάδος στο πρόγραμμα MMSC (LCS Freedom) που θα επέτρεπε την κατασκευή όλων των πλοίων στην Ελλάδα, με μεταφορά γραμμής παραγωγής από τις ΗΠΑ αν ήταν αναγκαίο. Ήδη η Lockheed Martin έχει προτείνει την κατασκευή τους στη Σύρο, και πιστεύεται πως το πλοίο είναι ήδη δοκιμασμένο, και ικανό να μπει πολύ γρήγορα σε υπηρεσία.

Πηγή: https://www.ptisidiastima.com/used-lcs-not-a-good-solution-for-greece/