Λήμνος: Ταχυκίνητα αντιτορπιλικά
[1ος Βαλκανικός Πόλεμος] Χειμώνας 1913: Ο ελληνικός στόλος ναυλοχεί στον κόλπο του Μούδρου, στη Λήμνο περιμένοντας την κίνηση του Οθωμανικού. Οι ανάγκες να ανεβάσουν τα βαριά πολεμικά πίεση ατμού με ανθράκευση και να κινηθούν για να καλύψουν την απόσταση ως τα Δαρδανέλια απαιτούν έγκαιρη προειδοποίηση, λόγος για τον οποίο ο ναύαρχος Κουντουριώτης χρησιμοποιεί τα ταχυκίνητα αντιτορπιλικά του αλλά και κάθε άλλο μέσο που έχει. Μετά την χρήση και αχρήστευση του “καταδυόμενου” ‘Δελφίν’, το μέσον που αποφασίζει να χρησιμοποιήσει είναι το αεροσκάφος.
Maurice Farman MF.7
Οι Έλληνες αεροπόροι, υποπλοίαρχος Αριστείδης Μωραϊτίνης και υπολοχαγός Ιωάννης Μουτούσης, πετούν με το υδροπλάνο Maurice Farman MF.7 πάνω από τον τουρκικό ναύσταθμο της Νάρας στα Δαρδανέλια και εκτελούν κατόπτευση των μέσων σε ετοιμότητα του τουρκικού στόλου, καταγράφουν τις θέσεις και την κατάστασή τους ενώ ρίπτουν δια χειρός και τέσσερις βόμβες με μικρά αποτελέσματα. Δεχόμενοι πυρά, οι αεροπόροι αποχωρούν όταν κατά την επιστροφή μηχανική βλάβη τους αναγκάζει σε αναγκαστική προθαλάσσωση. Το υδροπλάνο ρυμουλκήθηκε κατόπιν από το αντιτορπιλικό «Βέλος» πίσω στο Μούδρο.
Το υδροπλάνο: Η Ελλάδα πρωτοπορεί…
Η αποστολή ήταν πρωτοπόρος και καλύφθηκε ιδιαίτερα από τον ελληνικό και διεθνή τύπο. Η Ελλάδα γίνεται έτσι η πρώτη χώρα στον κόσμο που χρησιμοποίησε το υδροπλάνο σε πολεμικές επιχειρήσεις. Λίγο νωρίτερα, στην έναρξη του πολέμου, είχε χρησιμοποιήσει και αεροσκάφη στις χερσαίες επιχειρήσεις αλλά η πρωτιά της χρήσης αεροπλάνου στον πόλεμο είχε ήδη κερδηθεί από την Ιταλία, από το 1911.
Πηγή: https://www.ptisidiastima.com/otd-moraitinis-moutousis-mission/